7. Anarchisme

29 november 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

"Freedom's just another word - for nothin' left to lose", zo zong inwoner van San Francisco Janis Joplin in het nummer Me and Bobby McG. Een paar dagen na de opname van dit nummer overleed ze aan een overdosis heroine (met veel meer werkzame stof dan gebruikelijk, zo weet wikipedia). Dat was in 1970. Joplin werd 27 jaar oud. Zij is voor altijd verbonden met deze navrante zin, die voor verschillende uitleg vatbaar is. Ik vind het een treurig stemmende zin. Voor mij bestaat vrijheid bij de gratie van verbondenheid, en dan is er juist veel te verliezen - of beter gezegd, veel om dankbaar voor te zijn. Voor Janis Joplin heeft dat niet zo mogen zijn. Zij was een van de bekendere bewoners van de hippiewijk Haights die ik vandaag bezocht. Ik heb niet de moeite genomen om de toeristenroute te lopen langs de vele panden in de wijk waar ze heeft gewoond of verbleven.

Veel leuker vond ik het om een bezoek te brengen aan een andersoortig icoon van deze wijk en de hippietijd: The Anarchist Book Collective. Het bleek een klein boekwinkeltje te zijn dat ook in deze toch meer verzakelijkte tijden dapper stand blijft houden. Het assortiment van de rubriek 'anarchisme' is het grootste, te zien aan het aantal boekenplanken, maar ook een brede waaierd van andere niet-mainstream-onderwerpen komt aan bod. Een zeer opmerkelijke daarin vond ik 'biking'. Leuk! Fietsen is alternatief! Tevreden dat ik als fietser toch ook op mijn plaats bleek te zijn in deze winkel, zocht ik een boek uit dat mijn fietsbewustzijn nog verder kan verhogen. Mijn keuze viel op "Bike Snob, systematically & mercilessly realigning the world of cycling", volgens de achterkaft een geestig boek over alle aspecten van het fietsen. Mooi uitgegeven, met harde kaft.

Ik vroeg de winkelmeneer of ik foto's van de etalage mocht maken; hij suggereerde dat ik zelfs foto's in de winkel zou maken.

1. Paula:
    29 november 2014
    Ik hoop dat het boek niet te zwaar is. Het zijn toch weer extra 'grammen'. Leuk om je verhalen te lezen. Dan is het net of ik zelf op vakantie ben! Veel plezier nog!
  2. Paulien:
    29 november 2014
    Verrassend leuke wending en muzikale kennis, vermengd met gevoel voor de plek waar je bent, we lopen met je op. Jammer als het zo weer gedaan is. Liefs