6. Samsung, Packard en FB

27 november 2014 - Palo Alto, California, Verenigde Staten

Deze blogbijdragen tik ik op het Samsung-toetsenbord dat via bluetooth draadloos verbonden is met mijn Samsung tablet. Voor mij was dat een jaar geleden het ideale materiaal ter vervanging van het vijf jaar oude mini-laptopje dat toendertijd het allerbeste reis-typemachine-computertje was. En wat kan deze tablet alweer oneindig veel meer, voor ongeveer dezelfde prijs, als dat nu kapotte mini-laptopje! (Merknaam daarvan wil me trouwens al niet eens meer te binnen schieten)

Samsung komt uit Zuid-Korea, en is in voortdurende patent-oorlogen verwikkeld met vooral Apple, gezeteld in Silicon Valley. Met aggresieve juridische miljardenclaims voor patentschendingen proberen dit soort bedrijven hun eigen posities veilig te stellen, nog los van wie er nou eigenlijk wat heeft uitgevonden of van de ander zou hebben gestolen. Dat kan mij persoonlijk allemaal niet zoveel schelen; de toekomst en nabije vooruitgang zit er voor mij vooral in dat MS Office, met Word, vanaf begin 2015 ook beschikbaar komt voor Android. Dan kan ik eindelijk het toch wat krakkemikkige type-progamma van deze Samsung, waar niet eens een spellingconrole opzit (moet ik allemaal met de hand doen!) vervangen. Lang leve de vooruitgang, het gaat maar door.

In mijn vorige blogje gaf ik een beetje opgewonden aan dat ik op zoek wilde gaan naar de replica van de garage waar Packard en Hewlett in 1939 het fundament legden voor wat nu Silicon Valley is, de garage die wat mij betreft het symbool is van de start van het maar steeds voortdurende vernuft in communicatietechnologie. Welnu, het werd nog veel mooier! Los van het feit op die replica al of niet bestaat, bleek dat de echte garage van Packard er nog gewoon is!

Vier kilometer fietsen van de campus van Stanford staat het huis waar Packard woonde, met daarnaast de garage waarin hij met Hewlett hun bedrijf begon. Het is best een ruim huis, dus Packard zal toch wel al enige carriere gemaakt hebben voordat hij het bedrijf begon. Het huis is gewoon particulier eigendom, zoals een bordje op de deur vermeldt. Het enige dat de herinnering aan deze bron van Silicon Valley markeert is een overheidsplaquette voor het pand, waarop iets over de geschiedenis van de garage staat. Wonderlijk vind ik dat dan weer, dat toeristen kennelijk maar zo weinig belangstelling hebben voor de historie van deze garage; het pand is geen museum geworden maar kan gewoon rustig worden bewoond door een huidige eigenaar.

Na deze garage wilde ik nog naar tenminste 1 hoofdkantoor van een van de 'grote jongens' in deze regio fietsen, voor een paar kiekjes en voor het idee 'er geweest te zijn'. Gezien de krapper wordende tijd die mij nog restte om voor de schemering de veertig kilometer af te leggen naar de trein die me het laatste stuk weer naar Berkeley zou brengen, viel mijn eerste keus  'Googleplex' helaas af. Te ver. Dan maar naar Facebook.

Het kantoor van Facebook is enorm groot, en enorm oninteressant. Na de eerste kiekjes wilde ik over de parkeerplaats om het gebouw heen fietsen, maar dat was toch niet helemaal de bedoeling volgens de vriendelijke bewaakmeneer die langszij kwam rijden en uit zijn autoraampje vroeg wat ik kwam doen. Nou, ik ben toerist uit Nederland en ik wil uw mooie bedrijf graag even rondfietsen, zo verklaarde ik. Ach meneer, private property, weet u, dus wilt u alstublieft maar weer vertrekken, zo vervulde de bewaakmeneer, weliswaar uiterst hoffelijk, zijn taak. Okee dan maar.

Hier rondfietsen bracht wel stevige verwondering teweeg bij mij.

Hoe bestaat het in godsnaam dat een jongeman van 29 die tien jaar geleden als eerstejaarsstudent een slim idee had, nu zo' nenorm groot kantoor heeft, met zoveel medewerkers, en bewakers?! Tja, je kunt dat hele FB natuurlijk snerend afdoen als gewoon maar een groot kletsplatform. Maar het brengt mensen toch ook werkelijk dichterbij elkaar, en maakt daarom echt het contact en de ideeenuitwisseling laagdrempeliger. Een deel van de meelezers van dit blog bestaat uit mensen met wie ik decennia geleden op school zat, atletiekpassie mee deelde, of met wie ik eens een cursus volgde. Zonder het laagdrempelige FB hadden we elkaar niet opnieuw gevonden, simpelweg omdat FB het aanhalen of aanhouden van veel contacten mogelijk maakt zonder veel inspanning. Dankjewel toch, meneer Zuckerberg (of hoe heet ie precies).

En aan jou dank voor je interesse in dit blog, en voor het meelezen!

1. Febe jansen:
    27 november 2014
    jij bedankt henk voor je interessante wetenswaardigheden! fijne trip nog, Febe