5. Stanford, Leland, P en H

25 november 2014 - Stanford, California, Verenigde Staten

Thuis heb ik een HP-printer die het weer prima doet sinds ik weet dat je er niet van die waardeloze Hema-inktpatronen in moet doen waar toch op staat dat ze geschikt zouden zijn voor HP (de goedkope neppe inktpatronen van 1-2-3-inkt.nl blijken trouwens wel prima te functioneren).

Ik ben dan ook aangenaam verrast als blijkt dat de heren H en P ooit kennelijk een flinke storting hebben gedaan op de bankrekening van Stanford University: hun namen prijken op een tweetal vrijwel identieke universiteitsgebouwen, zie de foto's.

Uit het boekje 'Silicon Valley' (Eva de Valk, pas verschenen) weet ik dat de vriendschap en samenwerking van deze twee mannen, plus hun hoogleraar en inspirator Frederick Terman, het fundament is geweest van wat nu de voorhoede van het Westerse vernuft is. Toen Packard en Hewlett in de jaren dertig afstudeerden aan Stanford kwamen hun loopbanen niet goed van de grond als gevolg van de diepe economische crisis waarin Amerika verkeerde. Hoogleraar Terman kende wel wat mensen die brood zagen in een hoogtechnologisch project, de doorontwikkeling van de oscillator, waar deze twee briljante jongafgestudeerden hun tanden in zouden kunnen zetten. Ik lees nu in het boek van mevrouw de Valk dat hun startkapitaal 538 dollar bedroeg, dat ze in januari 1939 van start gingen in de piepkleine garage naast het huis van Packard, en dat er nog een replica van die garage hier ergens op de campus moet zijn waar ik nu dit stukje zit te tikken! Die ga ik straks nog opzoeken!

Die meneer Terman wordt hier nog altijd geeerd als de 'vader van Silicon Valley'.

Eer is er natuurlijk ook nog voor de Leland Stanford, de oprichter van deze Universiteit die later het grote voorbeeld voor alle universiteiten werd voor samenwerking tussen wetenschap en bedrijfsleven, stimulator voor start-ups en samenwerkingsverbanden. Het eerbetoon voor Stanford (1824-1893) heeft vorm gekregen in een kerk in het hart van de campus: een replica van klassieke Europese kerken, met alle toeters en bellen zoals gebrandschilderd glas in lood, een gigantisch orgel, wandschilderingen en grote neprenaissancistische schilderijen et cetera. Heel erg nep allemaal dus, maar veel betere nep dan de inktpatronen van de Hema (koopadvies: nooit kopen).

Orientatietip, voor als je het gemist mocht hebben: de kaart van het gebied waar ik nu ben staat als allereerste foto in dit SanFran-reisblog.

20141125_193804_resized

20141125_193726_resized

(zie foto's van kerk elders in dit blog)